امام على ع
گشاده رویى تو نشانگر بزرگوارى و کرامت نفس توست
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۳۳
امام صادق ع
نیکوکارى و گشاده رویى محبت آورند و به بهشت مى برند
و بخل و ترشرویى از خدا دور مى کنند و به دوزخ برند
کافى (ط-الاسلامیه) ج۲، ص۱۰۳، ح۵
امام على ع
با گشاده رویى و خوشرویى و بخشش ارزش پیدا مى کند
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۳۲
رسول اکرم ص
گشاده رویى زینت بردبارى است
کنز الفوائد ج۱ ، ص۲۹۹
امام صادق ع
بهشتى ها چهار نشانه دارند
روى گشاده ، زبان نرم ، دل مهربان و دستِ دهنده
مجموعه ورام ج ۲، ص ۹۱
کانَ النَّبىُّ ص
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به هر کس برخورد مى نمودند
از بزرگ و کوچک ، ثروتمند و فقیر سلام مى کردند
و اگر به جایى حتى براى خوردن خرمایى خشک دعوت مى شدند آن را کوچک نمى شمردند
زندگیشان کم هزینه بود بزرگ طبع خوش معاشرت و گشاده رو بودند
بى آنکه بخندند همیشه متبسم بودند
بى آنکه اخمو باشند محزون بودند
بى آنکه از خود ذلّتى نشان دهند متواضع بودند
مى بخشیدند ولى اسراف نمى نمودند
دل نازک و نسبت به تمام مسلمانان مهربان بودند
ارشاد القلوب (دیلمی) ج ۱، ص ۱۱۵
امام على ع
او که خاتم پیامبران بود
بخشنده ترین، پرحوصله ترین، راستگوترین
پایبندترین مردم به عهد و پیمان، نرم خوترین و خوش مصاحبت ترین مردم بود
هر کس بدون سابقه قبلى او را مى دید هیبتش او را مى گرفت
و هر کس با او معاشرت مى نمود و او را مى شناخت دوستدارش مى شد
و هر کس مى خواست او را تعریف کند مى گفت: نظیر او را پیش از او و پس از او ندیده ام
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۱۶، ص ۱۹۰
امام صادق ع
هر کس یکى از این کارها را به درگاه خدا ببرد
خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند:
انفاق در تنگدستى ، گشاده رویى با همگان و رفتار منصفانه
کافی(ط-الاسلامیه) ج۲ ، ص۱۰۳ ، ح۲
امام على ع
گشاده رویى سرآغاز نیکى است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۲۰
امام على ع
گشاده رویى کینه را از بین مى برد.
کافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۱۰۳ و ۱۰۴ ، ح۶
امام على ع
گشاده رویى خوىِ آزاده است
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح
پیامبر اکرم (ص)
نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد
ولی اگر عاق آنها شوی جهنمی خواهی بود
اصول کافی، ج ۲، ص ۳۴۸
امام رضا (ع)
نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است اگرچه مشرک و کافر باشند
ولی در معصیت خدا نباید اطاعتشان کرد
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۲
امام کاظم (ع)
مردی از پیامبر خدا (ص) سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟
حضرت فرمود: ۱ – او را با نام صدا نکند ۲ – در راه رفتن از او جلو نیفتند
۳ – قبل از او ننشیند. ۴ – کاری انجام ندهد که مردم پدرش را فحش بدهند
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۴۵
امام باقر (ع)
در سه چیز خداوند متعال به احدی اجازه ترک آنها را نداده است
۱- ادای امانت به مرد نیکوکار و فاسق
۲- وفای به عهد و پیمان نسبت به نیکوکار و فاسق
۳- نیکی به پدر و مادر، نیکو کار باشند یا فاسق ولا ابالی
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۵۶
امام علی (ع)
کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد عاق والدین شده است
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۴
امام هادی (ع)
نافرمانی (فرزند از پدر و مادر) مصیبت مصیبت نادیدگان است
مستدرک، ج۱۵، ص۱۹۴؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۹، باب۲۸
پیامبر اکرم (ص)
کسی که دستور الهی را در مورد پدر و مادر اطاعت کند
دو درب از بهشت برویش باز خواهد شد
اگر فرمان خدا را در مورد یکی از آنها انجام دهد یک درب گشوده می شود
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷
پیامبر اکرم (ص)
بنده ای که مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد
روز قیامت در بالاترین جایگاه است
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷
پیامبر اکرم (ص)
کسی که به نیت پدر و مادرش حج انجام دهد
یا بدهکاری آنها را بپردازد خداوند او را در روز قیامت با نیکان بر می انگیزد
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫
پیامبر اکرم (ص)
آنکه پدر و مادرش را خشنود کند
خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد
خدا را به خشم آورده است
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰
پیامبر اکرم (ص)
کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود
نسبت به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۵٫
پیامبر اکرم (ص)
به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند
از زنان مردم چشم پوشی کنید تا دیگران نسبت به زن های شما چشم پوشی کنند
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۶٫
پیامبر اکرم (ص)
نگاه محبت آمیز فرزند به پدر و مادرش عبادت است
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۰٫
پیامبر اکرم (ص)
کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آن دو را در هر جمعه یکبار زیارت کند
خداوند او را می بخشد و او را نیکوکار می نویسد
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫
پیامبر اکرم (ص)
از عاق والدین شدن بپرهیزید
زیرا با اینکه بوی بهشت از مسافت هزار سال به مشام میرسد
عاق والدین و کسی که قطع رحم کند آن بو را احساس نخواهد کرد
(یعنی بیش از هزار سال از بهشت فاصله دارد)
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۲٫
پیامبر اکرم (ص)
در قیامت خدا به چهار گروه نظر رحمت نخواهد کرد:
۱ – عاق والدین۲ – منتگذار۳ – منکر قضاء و قدر۴ – شرابخوار
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۱٫
پیامبر اکرم (ص)
کیفر سه گناه به قیامت نمی ماند (یعنی در همین دنیا مجازات می شود)
۱ – عاق پدر و مادر ۲ – ظلم و تجاوز به مردم ۳ – ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی
امام صادق (ع)
چشمهایت را جز از روی دلسوزی و مهربانی با پدر و مادر خیره مکن
و صدایت را بلندتر از صدای آنها نکن دستهایت را بالای دستهای آنها مبر
و جلوتر از آنان راه مرو
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۹٫
امام صادق (ع)
هر کس با این سه نفر کشمکش کند خوار میگردد:
پدر، سلطان حق و شخص بدهکار
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۱٫
امام صادق (ع)
از گناهانی که هوا را تیره و تار میکند
عاق والدین شدن است
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۴٫
مؤمن شوخ است و منافق اخمو و عصبانى
پیامبر اکرم (ص)
دخترم به این دلیل فاطمه نامیده شده است که
خداوند عزّ و جل او و دوستدارانش را از آتش دوزخ به دور داشته است
پیامبر اکرم (ص)
مهدی (عج) از عترت من و از فرزندان فاطمه است
پیامبر اکرم (ص)
پروردگارم
همان گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده
به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است
پیامبر اکرم (ص)
قناعت مالی است که تمام شدنی نیست
پیامبر اکرم (ص)
پاداش نیکوکارى زودتر از هر کار خوب دیگرى مى رسد
و کیفر ستم و تجاوز زودتر از هر کار بد دیگرى گریبان مى گیرد
پیامبر اکرم (ص)
ارزش تو به ادب توست
پس آن را با بردبارى آراسته کن
امام علی (ع)
کسی که عاقل باشد دین دارد
و کسی که دین دارد وارد بهشت خواهد شد
امام صادق (ع)
نیت مؤمن بهتر از عمل او
و نیت کافر بدتر از عمل اوست
و هر کس مطابق نیت خود عمل مى کند
پیامبر اکرم (ص)
هر کس براى اصلاح خود
خویشتن را به زحمت بیندازد
خوشبخت مى شود هر کس خود را در لذت ها رها کند
بدبخت مى گردد و بى بهره مى ماند
امام علی (ع)
به راستى که دل در درون سینه بى قرار است
و به دنبال حق مى گردد و چون به آن رسید، آرام و قرار مى گیرد
امام صادق (ع)
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد
پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد
حضرت فاطمه (س)
عمل اندک و بادوام که بر پایه ی یقین باشد
در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین باشد برتر است
امام صادق (ع)
ظلم در دنیا همان ظلمت ها و تاریکی های آخرت است
امام باقر (ع)
ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است
که شبهایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد
رسول اکرم (ص)
من آخرین جانشین پیامبر هستم
و به وسیله من است که خداوند بلا را از خاندان و شیعیانم دور می سازد
امام مهدی (عج)
به راستی که خداوند بنده ای که بوسیله گناه آزموده شده و آزمایش شده
سپس توبه نموده است را دوست می دارد
و بنده ای که اصلاً به گِرد گناه نگشته از بنده ای که گناه کرده و توبه نموده برتر است
امام صادق (ع)
هر که نهانی برادر خود را پند دهد او را آراسته و زیور بسته
و هر که در برابر دیگرانش پند دهد زشتش کرده
امام حسن عسکری (ع)
هر کس که خداوند براى او خیر بخواهد
دوستى شایسته نصیب وى خواهد نمود
رسول اکرم (ص)
چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد
مگر آن که در آن پند و اندرزی است
امام موسی کاظم (ع)
کسی که از روی اخلاص (لا اله الا الله) گوید به بهشت داخل شود
و اخلاص او این است که گفتن (لا اله الا الله)
او را از ارتکاب آنچه که خداوند بر او حرام نموده باز دارد
امام صادق (ع)
عوامل رستگاری
اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن
نمازشب خواندن در حالی که مردم آرمیده اند
امام صادق (ع)
بلند مرتبه ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است
که در روى زمین بیشتر در خیرخواهى و ارشاد مردم قدم بردارد
پیامبر اکرم (ص)
کسی که ظالمی را بر علیه مظلومی یاری کند
پیوسته خداوند از او خشمگین است تا اینکه دست از یاری او بردارد
امام صادق (ع)
برترین عبادت پاکدامنی است
کسی که نماز خود را با جماعت و با درک تکبیر اول نماز چهل روز انجام دهد
خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد: 1- برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق
بردبارى پردهاى پوشاننده و عقل شمشیرى برنده است
پس عیبهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان و با عقلت به جنگ هوا و هوست برخیز
خداوند متعال، به بندهاش در هر روز نصیحتى عرضه مى کند
که اگر بپذیرد، خوشبخت و اگر نپذیرد، بدبخت مى شود
از نشانه هاى پرهیزکاران این است که مى بینى در دین نیرومند …
در کسب دانش حریص و داراى علم همراه با بردبارىاند
بخشندهترین مردم کسی است که
به آنکه چشم امید به او نبسته بخشش کند
از ارتکاب معصیتهای الهی(حتّی) در نهان خودداری کنید
زیرا آن خدایی که شاهد است خود نیز حاکم است
هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید
و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود
هر کس بخواهد دعایش مستجاب شود
باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد
دعاى هیچ بندهاى که مال حرام در شکمش باشد
یا حق کسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود
بپرهیز از خلف وعده که
آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود
هر کس مى خواهد دعایش مستجاب و اندوهش برطرف شود
به تنگدست مهلت دهد
هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند
چشمه هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود
نشان منافق سه چیز است :
1 – سخن به دروغ بگوید. 2 – از وعده تخلف کند. 3 – در امانت خیانت نماید.
بدترین مردم در روز قیامت کسانی هستند که
(در این دنیا) از ترس شرّشان مورد اکرام و احترام واقع می شوند
هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد
هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نکرده است
بهترین چیزى که به مؤمن داده شده خوش اخلاقى
و بدترین چیزى که به انسان داده شده دلى بد در چهرهاى زیباست
هر کس تقوا روزى اش شود
خیر دنیا و آخرت روزى او شده است
بدبختترین بدبختان کسی است که فقر دنیا و عذاب آخرت را با هم دارد
هر کس دنیایش را دوست داشته باشد به آخرت خود زیان می رساند
برترین ایمان آن است که بدانی خداوند همه جا با توست
ملاک ارزیابى کارها پایان آنهاست
کمال نیکوکارى آن است که در نهان همانگونه رفتار کنی، که در آشکارا
هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی کند
خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا کند
از ما نیست کسى که امانت را بدان اندازه بیاهمیت شمرد
که هرگاه امانتی به او بسپرند، آن را ضایع گرداند
عقل راهنمای مؤمن است
هر دردی دوایی دارد و دوای گناهان استغفار کردن است
فرزند آدم وقتی تن تو سالم است و خاطرت آسوده است
و قوت یک روز خویش را داری ، جهانگر مباش
خداوند متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد
ایمان عبارت است از شناخت قلبی
گفتار زبانی و کردار با اعضا و جوارح
امام صادق (ع)
کسی که زیاد با دنیا گره خورده باشد
حسرت و اندوهش هنگام جدایی از آن زیادتر خواهد بود
بردبارى آتش خشم را فرو می نشاند و تندى آن را شعله ور می کند
هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبیش بیشتر از بدیش نشود
شیطان بر پیشانى او بوسه می زند و می گوید :
این چهره اى است که روى رستگارى را نمی بیند
خداوند بندگان غیرتمند خود را دوست دارد
دوست ندارم جوانی از شما را جز بر دو گونه ببینم
دانشمند یا دانشجو
اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند
من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت
خداوند به وسیله تقوا بنده را حفظ می کند از آنچه که عقلش به آن نمى رسد
و کور دلى و نادانى او را بر طرف مى سازد
هر کس اخلاقش بد شد
خود را در عذاب قرار داده است
بزرگوار کسی است که آبرویش را با مالش حفظ کند
و فرومایه کسی است که مالش را با آبرویش حفظ کند
زکات چشم به دیده عبرت نگریستن
و چشم پوشی از شهوات و مانند آن است
همنشینی با صالحان، انسان را به سوی صلاح رهنمون میشود
بهترین چیزی که نوجوانان باید فراگیرند
چیزهایی است که در بزرگسالی خود به آنها نیاز خواهند داشت
خدا اطاعت از ما را رشتۀ سامان ملت
و امامت ما را مایۀ ایمنی از تفرقه قرار داده است
آسمان چهل روز بر حسین (ع) خون گریه کرد
خوش رویی کینه را از بین میبرد
خوشا آنکه زیادی داراییاش را انفاق کند
و زبانش را از زیاده گویی نگه دارد
صبر به سوی سختی های زمانه تیر می افکند
و بی تابی از یاری کنندگان زمانه است
خوبی دنیا جز در پیوند با برادران و آشنایان نیست
از آن حضرت سؤال شد : زهد چیست ؟ فرمود : رغبت به تقوی و بی رغبتی به دنیا ی
هرگز خداوند کسی را به خاطر نادانی اش عزیز نگردانده
و کسی را خاطر بردباری اش ذلیل و خوار نکرده است
برای تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در دیگران نمیپسندی، دوری کنی
از نشانههای ایمان حقیقی آن است
که حق را بر باطل ترجیح دهى
هر چند حق به زیان تو و باطل به سود تو باشد
به کسی که تو را امین شمرده خیانت مکن
هر چند او به تو خیانت کرده باشد
و راز او را فاش مساز
اگر چه او راز تو را فاش ساخته باشد
هیچ تنگنا و گشایشی نیست
مگر آنکه مشیت و قضا و امتحان الهی در آن نهفته است
کشته شدن حسین آتشی در دل مومنان در انداخته است که هرگز سرد نخواهد شد
کسی که خدا خیر خواه او باشد
محبّت حسین و شوق زیارتش را در دل او می اندازد
قلب شخص نادان در زبان اوست
و زبان شخص خردمند در قلب اوستی
خداوند عزوجل فرمود هرگاه کسی که مرا می شناسد نافرمانی ام کند
کسی را که مرا نمی شناسد بر او مسلّط می گردانم
سخت ترین گناهان
گناهی است که انجام دهنده ی آن
آن را ناچیز بشمارد
هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده
اهل بیت من چون کشتی نوحاند
هر که بر آن نشیند نجات یابد و آنکه از آن تخلف کند هلاک گردد
همانا پشیمانی از بدی آدمی را به سوی ترکِ بدی فرا می خواند
چه زشت است برای مؤمن دلبستگی به چیزی که او را خوار می کند
پایه های کفر چهار چیز است :
میل و خواهش ، ترس و بیم ، ناخشنودی و خشم
پشیمانی از گناهان برای توبه کفایت می کند
صبر کلید رسیدن است
و کامیابی سرانجام کسی که صبر میکند
از خدا بترسید و کسی از شما بر دیگری حسد نوَرزد
بردباری به عنوان یاری کننده کافی است و فرمودند :
اگر بردبار نیستی خود را به برداباری وادار
با هوای نفسانی خود مبارزه کن
همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی
من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
از حضرت فاطمه زهرا (س) روایت شده که رسول خدا فرمودند :
امام همچون کعبه است که باید به سویش روند
نه آنکه منتظر باشند تا او به سوی آنها بیاید
ریشه های کفر سه چیز است
حرص و خود بزرگ بینی و حسد ورزیدن
هر که نیت خود را خالص گرداند
از پستی دور ماند
کسی که طالب ریاست باشد هلاک می شود
حقیقتاً آنچه ( از نعمت ها و رضوان ) که در نزد خداوند است
جز با طاعت و فرمانبرداری از او بدست نمی آید
کسی به ولایت ما نمی رسد
مگر با عمل شایسته و دوری از گناه
همانا دشنام دادن و هرزه گویی
و زبان درازی ناشی از نفاق و دو رویی است
راستی که خداوند شخص بد زبان بیهوده گوی را دشمن می دارد
عدل شیرین تر از عسل و نرم تر از کف و خوشبوتر از مشک است
هر کس مرتکب گناهی شود در حالی که خندان است
در روز قیامت با چشم گریان به آتش دوزخ در افتد
اجل به عنوان نگهبان برای آدمی کافی است
همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است
و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
حسد نیکویی ها را نابود سازد
خداوند به هیچ عبادتی برتر از رعایت پاکی شکم و پاکی دامن عبادت نشده است
به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم
و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست
سازگاری و مدارا از اهل هیچ خانه ای باز داشته نشده
جز اینکه آنان از خیر و خوبی محروم و بی بهره گشته است
یکی از محبوبترین بندگان خدا در نزد خداوند کسی است که نیکوکار و بسیار توبه کننده باشد
کسی که معصیت الهی را از خوف خدای تبارک و تعالی ترک کند
خداوند او را در روز قیامت خوشنود می سازد
محروم از رحمت خدا کسی است که از وصیت کردن محروم شود
حق فرزند بر پدرش این است که او را سواد و شنا و تیر اندازی بیاموزد
نا سپاسی نعمت ها قدم را می لرزاند و نعمت را می رباید
محبوبترین بندگان نزد خدا کسی است که در گفتارش راستگو باشد
و در گزاردن نماز و آنچه بر او واجب کرده مواظبت و امانت پرداز باشد
همانا هر مومن آرام وبا وقار و نرم خوئی اهل بهشت است
شجاعت پیروزی آماده و فضیلتی آشکار است
هر که به ناحق جویای عزت شود به ذلت در افتد و هر که با حق عناد ورزد خوار گردد
کسی که به علم عمل کند
مانند کسی است که راه راست و روشن را بپیماید
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند
و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدن ها روزه است
روزه سپر آتش (جهنم) است
یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود
روزه گرفتن در گرما جهاد است
روزه نفس از لذت هاى دنیوى سودمندترین روزه هاست
روزه پرهیز از حرام ها است
همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز می کند
روزه قلب بهتر از روزه زبان است
و روزه زبان بهتر از روزه شکم است